Ще оцелее ли бизнесът ни в поредната криза за последните 20 г.? Добър ли е бюджетът за фирмите и справедлив ли е новият данък върху лихвите по депозитите на физическите лица? Кой ще е спасителният сектор, който няма да погълне, а ще удвои разумните инвестиции?
<em>Тези въпроси зададе &quot;Стандарт&quot; на собственика на вериги от хотели и за продажба на луксозни стоки, както и председател на Съюза по балнеология и спа Стефан Шарлопов.<hr /> </em><br /> <strong>- Г-н Шарлопов, преди ден навършихте 50 г. Каква е равносметката, която си направихте?</strong><br /> - На 50 г. се чувствам перфектно. Нямам идея дори, че остарявам. На тази възраст осъзнах, че когато човек иска нещо, работи, мисли и се раздава и, когато обича - няма начин това, което е замислил, да не се случи. Най-хубавото е, че на 50 г. се научих да слушам интуицията си, а не само разума. Защото интуицията е директната връзка с Космоса, а разумът по-скоро е дяволска работа. Това нещо преди 25 г. и дори преди 2,5 г. не ми беше ясно. И това са все неща, които ме карат да съм доволен от направеното досега. Първо, направих едно голямо семейство - с пет прекрасни деца. Второ, имам куп приятели, които не съм излъгал, обидил, не съм откраднал от тях. Няма кой в България да дойде и да каже - този е крадец и мошеник. Това е изключително важно. Направих едно изключително коректно банково досие. Винаги, когато съм получавал финансиране от банките, съм го връщал. И това ме връща на спомена. Баща ми ми казваше, когато напусках журналистиката и влязох в частния бизнес - &quot;Сине, 20 г. работи за името си, после името ти ще работи за теб&quot;. Тогава честно казано много-много не го разбрах. Но минаха години и осъзнах, че баща ми е бил изключително прав.<br /> <br /> <strong>- Какво се промени в бизнеса през последните 20 г.?</strong><br /> - Много неща. Нещата се развиваха на етапи, аз също с тях, тъй като винаги съм бил работещ собственик. И сега имам управители на отделните си бизнеси, но сам си създавам концепцията и си правя бюджетите. Първият етап беше търговският. Правеха се чисто спекулативни операции. Веднага след краха на комунизма на пазара нямаше никакви стоки. И каквото и да изнесеш, се продаваше веднага. Оказа се, че имам такъв дух. Единият ми дядо е бил търговец и съм го наследил. Другият пък беше много тежък работар. И явно и оттам съм хванал нещо. На мен работата не ми тежи. Тежат ми лъжите, интригите, нечестните ходове и предателствата. Но пък мога да работя по 24 часа на ден, без да ми мигне окото, ако виждам добрият резултат. На 50 г. разбрах, че ми доставя удоволствие от закъсало нещо да го взема, да си вложа парите и интелекта и да го направя красиво. След търговския етап дойде индустриалният. После дойде третият - продадох всички фабрики и влязох в сферата на услугите. Създадох верига от пет хотела, представителства на световноизвестни марки бижута и часовници. И досега &quot;Шопард&quot; няма друг бутик в Източна Европа, освен този у нас, който става вече на 5 г., отворих ресторанти. После разбрах, че съм силен и в недвижимите имоти. <br /> <br /> <strong>- Каква е причината да инвестирате в недвижими имоти точно, когато пазарът се срина?</strong><br /> - В завой се влиза с мръсна газ. Иначе рискуваш да се поднесе колата и да влезеш в канавката. Така е и в живота. Затова и, когато недвижимите имоти удариха дъното, точно тогава влязох в два ексклузивни проекта. &quot;Парк резидънс&quot; в Южния парк и &quot;Созополис&quot; край морето.<br /> <br /> <strong>- Ясно е, че логиката в пазара се е променила за тези 20 г., но какви са разликите в правене на бизнес?</strong><br /> - Много неща. Навлизането на големите търговски вериги например промени каналите за продажба. И сега да доставяш по домовете с дистрибуционна фирма стана безумно глупаво. А аз имам опит и в тази сфера. Изчезнаха или поне намаляват ментетата на пазара. А едно време ядяхме и пиехме само това - от фалшивата ракия на Цар Киро до кебапчетата от рога и копита.<br /> <br /> <strong>- Сега ментетата са официални - сирене от палмово масло... </strong> <br /> - Не казвам, че са изчезнали всички ментета. Но тенденцията в света и у на се да се консумират качествени, екологични неща и продукти, които не са продукт на ГМО. И браво на правителството, че не допусна у нас да навлязат масово генномодифицираните храни. Моята вяра и надежда за България е оттам, че у нас са най-добрите домати например. Дълго време сме харчили Източна Европа, макар и по времето на СИВ и очаквам тези неща да се завърнат в дори по-сериозен мащаб. Ето, до 2007 г. сме нетен вносител на селскостопанска продукция. Това е срам, опазил ни Господ. Сега сме 2 млрд. плюс, но 1987 г. сме били 45 млрд. плюс и това трябва да е целта на политиците ни. Защото, ако нещо ни е измъквало по време на криза, това е селското стопанство.<br /> <br /> <strong>- В момента обаче компаниите, независимо от бранша, оцеляват все по-трудно и с големи усилия. На какво се дължи това?</strong><br /> - В момента не можем да говорим за типична ситуация, защото светът е в ужасна криза. Но този, който оцелее сега - с много труд и усилия, има дупето и интелекта за тази работа, утре той ще прави по-добър бизнес. Кризата няма да е 2000 г. Както казваме в бизнеса, нулата е добро число, понякога е достатъчно да не си на загуба. Кризата ни научи да управляваме по-добре разходите, до стотинка.<br /> <br /> <strong>- Според вас как бюджетът за следващата година ще повлияе на бизнеса?</strong><br /> - На мен ми омръзна да слушам за Апокалипсис. През последните 3 г. това постоянно се прогнозира - срутване на бюджета, увеличаване на дефицита, падане на валутния брод, инфлация и какво ли още не. Част от тези, които застават зад подобни твърдения се оправдават, че това е политическо говорене. Да, ама хората се стресират и затова спестяват милиарди в банките, вместо те да се въртят.<br /> <br /> <strong>- Данъкът върху лихвите ще изкара ли тези пари от банките? </strong> <br /> - Ще има и такъв ефект. Принципът е много справедлив. Не може юридическото лице да плаща 10% корпоративен данък върху депозитите си, а физическото лице да не плаща. Всеки доход у нас трябва да се облага, за да се запази ниската ставка. И трябва да го плащаме, защото ако не го правим - ще дойде момент, в който данъкът ще се повиши. Защото бюджетът трябва да акумулира възможно най-много средства. Друг е въпросът как да се разходват събраните средства. Имаме сериозни задачи - като инфраструктурата например. А дори и само да съфинансираме европейски приети, пак трябват пари. И затова всички трябва да концентрираме усилия да не загубим и един лев от Брюксел.<br /> <br /> <strong>- Какво може да се стори, за да се изчисти междуфирмената задлъжнялост, за да не повлича след себе си една фалирала фирма десетки други? </strong> <br /> - В парламента вече има внесен законопроект за задължително изчистване на сметките между фирмите в рамките на 30 дни. Така е в Германия, където, ако не се издължиш на партньора си до месец след издаване на фактурата, си длъжен сам да обявиш фалит. Иначе се получава една пирамида от фирми, която може да гръмне във всеки един момент. Но никой до момента не е направил нищо в тази посока.<br /> <br /> <strong>- Защо туристическият бранш, който знае за проблемите и дълговете на фирми, не прави това публично достояние, за да не се завличат още компании и клиенти?</strong><br /> - В нашия съюз има списък с близо 20 юридически лица в туризма, с които ние препоръчваме на членовете си да не работят. &quot;Он травел&quot; бе включена в този списък. Ние и затова сме се обединили, за да си сигнализираме един на друг за нарушено финансово здраве или морални недостатъци на дадени компании. <br /> <br /> <strong>- Защо тези списъци не са публични?</strong><br /> - Защото биха ни завели много съдебни дела за уронване на имиджа и финансови загуби. Това само би ни вкарало в нежелан филм. Но не бива да се правят драми от случилото се с &quot;Он травел&quot; сега и &quot;Алма тур&quot; преди година. Това се случва по целия свят. Естествено не е приятно, когато стане. Но българският туризъм, въпреки кризата, има постоянен ръст от средно 10% годишно на приходите и на туристите през последните 4 г. Кой друг бранш освен туризма, фармацията и земеделието, може да се похвали с това? Да, туризмът наистина има и проблем, но той е, защото презастроихме всичко. Дори имаше момент, в който се говореше не за предимствата на проект, а беше важно единствено колко е застроената площ. И ето го следствието на неразумната политика на някои колеги. При банките е същото. Кой натискаше бизнесмените да теглят заеми, а сега твърди, че имало притеснително много лоши кредити? Когато се правят неразумно нещата, няма начин резултатът да е добър.<br /> <br /> <strong>- Кой ще е следващият етап, към който ще поеме бизнесът? </strong> <br /> - Не мога да отговоря на този въпрос категорично. Моите намерения през следващите 5 г. са да купувам лоши кредити и да придобивам активи, които след това да продавам на руски, казахски и азербайджански инвеститори. Кризата не е нищо друго освен възможност. Който е пръв по време и място е пръв по право. Природата не търпи празни пространства.<br /> <br /> <strong>- Въпрос на късмет, на връзки, на приятели или на труд е у нас да си от печелившата страна на бизнеса?</strong><br /> - Всичко е въпрос на труд, постоянство, амбиция и позитивизъм. Така уча децата си, така са учили мен. И щом съм жив още и бизнесът ми не е размазан - тази философия работи. Но всичко започва първо с труд. Късметът е 1% от 100-те. Връзките също са въпрос на труд и не падат от небето. От небето пада само дъжд, но не и жълтици и милиони.<br /> <br /> <strong>- Кога ще се превърнем в спа столица на Балканите?</strong><br /> - Ние вече сме. Ето, догодина през май у нас ще бъде конгресът на Европейските спа асоциации. И това се случва за първи път. Има причина именно в България да са рехабилитирани всички римски армии. Защото условията са идеални - 4 сезона, минерални води, климатични зони, места за калолечение... Целият свят е жаден за това.<br /> <br /> <strong>Наталия МАЛЧЕВА, в. &quot;Стандарт&quot;</strong>